Jak słuchać aby usłyszeć? Czyli kilka słów o aktywnym słuchaniu.

Ktoś kiedyś powiedział, że człowiek specjalnie został stworzony z jednymi ustami i parą uszu, aby większą wagę przykładać do słuchania niż do mówienia. Sztuka słuchania aktywnego – czyli takiego słuchania drugiej osoby, które nie tylko pozwala usłyszeć drugą stronę ale także – dać jej znać, że jest usłyszana, to jedna z podstawowych umiejętności komunikacyjnych. Podstawowych nie oznacza jednak najłatwiejszych.

button-159099_640

W ćwiczeniu aktywnego słuchania pomaga pewne ćwiczenie, na które natrafiłam kilka lat temu w jednej z książek biznesowych. Istotą tego ćwiczenia jest każdorazowe podsumowanie wypowiedzi swojego partnera, zanim wypowiemy swoją odpowiedź na tę treść. Np.: „Chciałbym pójść dzisiaj wieczorem na kolację, tak dawno nie byliśmy nigdzie poza domem – co ty na to?”, „Rozumiem, że chciałbyś pójść dzisiaj na kolację, ponieważ dawno nie byliśmy nigdzie poza domem. Też jestem tego zdania – uważam że to bardzo dobry pomysł. Gdzie pójdziemy?”, „Rozumiem, że podoba ci się mój pomysł…”. Ćwiczenie to brzmi nieco sztucznie i w codziennej konwersacji na pewno utrudniałoby rozmowę, natomiast na poziomie ćwiczenia – uczy dokładnie słuchać, co nasz rozmówca powiedział i co chciał przez to przekazać. To sprawdzone na własnej skórze ćwiczenie, pomaga skupić się na „słyszeniu” a nie tylko „słuchaniu” drugiej strony.

Tak więc, aktywne słuchanie to takie obieranie słów odbiorcy, które pozwala stworzyć zaufanie, atmosferę otwartości i swobody w wypowiedzi. To takie słuchanie, które prowadzi do pełnego zrozumienia przekazywanych treści i stworzenia komfortu u naszego rozmówcy. Dzięki takiemu słuchaniu, słyszymy zdecydowanie więcej i jesteśmy znacznie bardziej skoncentrowani na naszym partnerze komunikacji.

Na aktywne słuchanie składa się szereg werbalnych i niewerbalnych zachowań, wśród których można wymienić:

  • Zadawanie otwartych pytań (czyli takich, które nie prowadzą do jednej z trzech odpowiedzi: tak, nie, nie wiem), zaczynających się od jak, kiedy, z jakiego powodu, gdzie, po co, dlaczego, co?
  • Parafrazowanie – czyli powtarzanie swoimi słowami tego, co nasz partner przed chwilą powiedział.
  • Klaryfikację – prośbę o dokładniejsze wyjaśnienie jakiegoś zagadnienia lub podanie przykładów aby dokładniej zrozumieć przekazywaną treść.
  • Podsumowania – zbieranie części dyskusji i zamykanie jej „klamrą”.
  • Dostrzeganie i subtelne nazywanie stanów i emocji, pokazanie zrozumienia dla nich.
  • Powstrzymywanie się od udzielania rad lub krytykowania rozmówcy.
  • Cierpliwość, nie przerywanie wypowiedzi rozmówcy.
  • Otwarta postawa ciała i utrzymywanie umiarkowanego, nienachalnego kontaktu wzrokowego – ręce i nogi nieskrzyżowane, sylwetka lekko pochylona w stronę rozmówcy, potakiwanie, odzwierciedlanie sylwetki i tempa mówienia rozmówcy.

Dopiero zastosowanie wszystkich powyższych elementów werbalnych i niewerbalnych pozwala sprowadzić rozmowę na poziom aktywnego słuchania – które pozwala w pełni zrozumieć zarówno intencje jak i wypowiedź naszego rozmówcy. Takich rozmów życzę nam wszystkim jak najwięcej.

Share

Komentarze

komentarze

Jedna myśl nt. „Jak słuchać aby usłyszeć? Czyli kilka słów o aktywnym słuchaniu.

  1. Ten artykuł jest genialny w swojej prostocie, gdyż w klarowny sposób porusza kwestie, o których – pozornie – wszyscy wiemy. Tak naprawdę, jakby zapytać grupę ludzi o to czy potrafią słuchać – pewnie większość powiedziałaby, że tak, a jaka jest prawda – widzę niemal codziennie, obserwując współpracowników i znajomych. Słuchanie to wielka sztuka, szkoda, że u nas wciąż niszowa;)

Dodaj komentarz